Uchwała krajobrazowa, to uchwała regulująca zasady i warunki
sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń
reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe i rodzaje
materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Pierwsza taka
uchwała w Polsce powstała w Ciechanowie 28 kwietnia 2016 r. i
ostatecznie została uchylona. Druga uchwała, obowiązująca dziś w
Ciechanowicach - przyjęta została w 2019 r. Uchwały krajobrazowe w
całości obowiązują obecnie w ponad 20 polskich gminach, na terenie
Wielkopolski – w Poznaniu, Suchym Lesie, Pile oraz w Lesznie.
Mieszkamy w pięknej okolicy, w otoczeniu przyrody – lasów
Wielkopolskiego Parku Narodowego, Rogalińskiego Parku Krajobrazowego,
kompleksu leśnego w okolicach Krajkowa, Żabinka, Pecnej. Ale krajobraz, w
którym żyjemy, to także nasze bezpośrednie otoczenie – przestrzeń
miasta i wsi. Na pewno większość z nas zauważa, że zakłóca ją coraz
bardziej pewien chaos powodowany szczególnie nośnikami reklamowymi.
Dlatego chcąc poprawić estetykę naszej wspólnej przestrzeni, Samorząd
Gminy Mosina podjął prace nad wprowadzeniem zasady i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, czy ogrodzeń.
Już w roku 2018 Rada Miejska podjęła uchwałę inicjującą prace nad
przygotowaniem projektu tzw. uchwały krajobrazowej, określającej takie
właśnie standardy. Prace te nadal trwają, bo temat nie należy do
łatwych. W grę wchodzi pogodzenie ogólnie pojętego interesu społecznego –
firm i ich klientów oraz społecznej potrzeby „oczyszczenia” krajobrazu,
mając na uwadze, że elementem przestrzeni jest i pozostanie reklama.
Nie może ona jednak funkcjonować wbrew obowiązującemu, polskiemu prawu. Dlatego
zanim określone zostaną przepisy naszej lokalnej uchwały krajobrazowej,
pod koniec lipca tego roku Urząd Miejski w Mosinie rozpoczął intensywne
działania w kierunku likwidacji nielegalnych reklam.
Nielegalnych, czyli zainstalowanych na nieruchomościach bezumownie lub
bez wymaganych w określonych przypadkach zgód i pozwoleń.
Reklamodawcy, którzy umieścili swoją reklamę na działkach gminnych
bez umowy z Gminą, otrzymali z Urzędu wezwania o pisemne wyjaśnienie
zaistniałej sytuacji i demontaż urządzeń reklamowych. Na części z
gminnych działek, gdzie tablice reklamowe zainstalowano nielegalnie,
zostały one przez reklamodawców uprzątnięte.
Na początek Urząd wziął również pod lupę naszą miejską, krajobrazową
wizytówkę – historyczną część miasta Mosina, średniowieczny układ
urbanistyczny jest wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków. W tym
przypadku, prócz umowy z właścicielem nieruchomości, każda instalowana reklama wymaga zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Dodatkowo,
każda reklama wielkopowierzchniowa, czyli tzw. bilbord, instalowana w
jakimkolwiek zresztą miejscu – nie tylko zabytkowym, na podstawie ustawy
Prawo Budowlane wymaga decyzji Starostwa Powiatowego o pozwoleniu na
budowę. Do właścicieli nieruchomości położonych w historycznej
części Mosiny, zwrócono się zatem z zapytaniem o legalność usytuowanych
reklam.
Działania Urzędu Miejskiego w kierunku poprawy wizerunku Gminy, będą
konsekwentnie kontynuowane. Szanując i rozumiejąc potrzebę reklamową
zarówno firm, jak i ich klientów, chcemy jednocześnie poprawić estetykę
najbliższego otoczenia dla poszanowania naszego wspólnego krajobrazu i
zgodności z prawem. Te dwie potrzeby można pogodzić.
J. Nowaczyk
Fot. Referat Planowania Przestrzennego i Budownictwa